Kiedy dorośniesz, odkryjesz, że masz dwie ręce; jedną, by pomagać sobie i drugą, by pomagać innym.
/Audrey Hepburn/
Zapraszamy studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego do realizowania Projektów Solidarności (ang. solidarity projects) – działań na rzecz społeczności lokalnej będących odpowiedzią na lokalne potrzeby i wyzwania.
Projekty będą wspierane przez Uniwersytet Zielonogórski zgodnie z zasadami określonymi na tej stronie.
Celem programu jest umożliwienie kołom naukowym i organizacjom studenckim oraz młodym aktywistom wywierania pozytywnych zmian tam, gdzie funkcjonują czyli na terenie uczelni, miejscowości, gminy czy na terenie woj. lubuskiego.
Realizacja projektu od powstania wstępnego pomysłu poprzez złożenie wniosku, działanie, aż po jego rozliczenie stanowi cenne doświadczenie zawodowe na drodze do rynku pracy. Pamiętaj, że realizowanie własnych pomysłów daje dużo satysfakcji i wzmacnia poczucie własnej wartości.
Charakterystyka Projektu Solidarności:
Czas trwania projektu: od 2 do 12 miesięcy
Grupa inicjatywna: min. 5 studentów/-tek UZ, osób w wieku 18 – 30 lat
Dofinansowanie:
1) Koszty zarządzania projektem: 630 EUR na każdy miesiąc działań (maksymalne dofinansowanie w tej kategorii: 7.560 EUR).
2) Koszty zaangażowania osoby wspierającej: 137 EUR/dzień pracy, maksymalnie 12 dni w ramach projektu.
3) Koszty związane z udziałem osób z mniejszymi szansami (100% zaplanowanych kosztów do kwoty 7000 EUR).
Termin składania wniosków:
Komisja Europejska udostępniła nowy "Przewodnik po programie Europejski Korpus Solidarności"
( link ) na 2025 rok. Strony dotyczące Projektów Solidarności to: 56 - 61
Aby wnioski mogły zostać rozpatrzone pod kątem finansowania, muszą uzyskać co najmniej 60 punktów. Ponadto muszą uzyskać co najmniej połowę maksymalnej liczby punktów w każdej kategorii wymienionych poniżej kryteriów przyznawania dotacji.
W przypadkach uzyskania takiej samej liczby punktów pierwszeństwo będą miały wnioski, które zostały najwyżej ocenione w kategoriach „Adekwatność, uzasadnienie i wpływ”, następnie „Jakość zarządzania projektem”, a potem „Jakość planu projektu”.
|
|
|
|
Jakość zarządzania Projektem (maksymalnie 20 punktów) |
|
MAM POMYSŁ NA PROJEKT
(POMYSŁODAWCA-REALIZATOR)
SZUKAM GRUPY *
Proszę Biuro Karier o pomoc w rekrutacji osób.
MAM GRUPĘ
(min. 5 osób)
--> Wybieramy lidera grupy / osobę do kontaktu, która powiadamia Biuro Karier UZ o pracach nad projektem.
--> Rejestrujemy członków grupy w systemie EU_LOGIN - LINK
--> rejestrujemy się by uzyskać dostęp i mieć możliwość wzięcia udziału w projektach - LINK
(tu na swoim profilu znajdziesz nr referencyjny PRN, który wpiszesz do wniosku)
PISZEMY PROJEKT
Aktywny link do platformy - https://webgate.ec.europa.eu/app-forms/af-ui-opportunities/#/european-solidarity-corps
OCENA MOŻLIWOŚCI REALIZACJI PROJEKTU Z UZ
-ostateczny termin wpłyniecia dokumentów do oceny: 12 września 2025 r. z UZ jako organizacją wspierającą
--> Wybieramy Uniwersytet Zielonogórski jako organizację wspierającą (wzór podania) ***
--> Przekazujemy projekt konkursowy do konsultacji:
EWENTUALNA KOREKTA WNIOSKU
--> Poprawiamy wniosek zgodnie z uwagami Prorektorów (jeżeli jest taka potrzeba).
--> Przekazujemy wniosek do ponownej akceptacji (jeżeli jest taka potrzeba).
PISEMNE OŚWIADCZENIE (DECLARATION ON HONOUR)
--> Uzyskujemy podpis na pisemnym oświadczeniu (Declaration On Honour) Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą reprezentującego Uniwersytet Zielonogórski. ****
ZAKOŃCZENIE EDYCJI WNIOSKU W SYSTEMIE I WYSŁANIE
--> Weryfikujemy czy wszystkie sekcje w formularzu zostały prawidłowo wypełnione, a wymagane dokumenty zostały załączone.
--> Klikamy złóż wniosek.
Informacje prasowe/ multimedia
Informacja:
Wnioskodawcy są zobowiązani do zaplanowania działań informacyjnych w celu wymiany informacji na temat swojego projektu i jego wyników w trakcie i po zakończeniu cyklu jego życia. Beneficjenci muszą wyraźnie zaznaczyć, że Unia Europejska udzieliła wsparcia, w ramach wszystkich działań i na wszystkich produktach związanych z komunikowaniem i upowszechnianiem informacji, takich jak wydarzenia, strony internetowe i publikacje. W szczególności muszą dopilnować, aby emblemat Unii Europejskiej14 znajdował się na wszystkich materiałach informacyjnych oraz aby przestrzegali oni postanowień określonych w umowie o udzielenie dotacji https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/logo-download-center_en
Prezentujemy projekty, którym przyznano dotacje:
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Gdzie nas znaleźć?
Lider grupy projektowej: Marcin Łukaszewicz
Mentorzy grupy projektowej: dr Katarzyna Kochan, dr hab. Marcin Garbat
Złożony wniosek uzyskał łącznie 87 na 100 możliwych punktów.
Projekt o charakterze włączającym osoby z mniejszymi szansami. W programie kilkumiesięcznych warsztatów znajdą się m.in. zajęcia plastyczne, fotograficzne, wokalne czy poetyckie. Studenci chcą pokazać, jak przez sztukę radzić sobie ze stresem i się rozwijać społecznie. Ważne w projekcie są wartości demokratyczne, wzajemny szacunek, przeciwdziałanie wykluczeniom i nierównościom edukacyjnym, gdyż do projektu będą zaproszeni dzieci i młodzież niepełnosprawna z problemami.
Projekt otrzymał dotację o wartości 7 213,00 EUR.
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Gdzie nas znaleźć?
Liderka grupy projektowej: Klaudia Perzanowska.
Mentor grupy projektowej: dr Anita Famuła-Jurczak.
Złożony wniosek uzyskał łącznie 94 na 100 możliwych punktów.
Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat problemów logopedycznych, z jakimi borykają się dzieci od 1 do 3 roku życia. Wczesna diagnoza zrealizowana w różnych obszarach województwa lubuskiego pozwoli także na wyrównanie szans i zminimalizowanie niepowodzeń edukacyjnych, które są konsekwencją zaburzeń mowy.
Projekt otrzymał dotację o wartości 8 028,00 EUR.
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Gdzie nas znaleźć?
Czas realizacji projektu: 3.11.2022 -2.07.2023 (8 msc.)
Grupa projektowa: Aleksandra Grzeszczak, Julia Hasiuk-Zabłocka, Elżbieta Jakacka – liderka, Nikol Kanarejkina, Marta Kędziora
Mentor grupy projektowej: dr Jolanta Fainstein
Organizacja wspierająca: Biuro Karier - Monika Politańska oraz Uniwersytet Zielonogórski
Finansowane przez Unię Europejską - 4.888,00 EUR
Członkinie grupy inicjatywnej – studentki rusycystyki z Koła Naukowego Rusycystów Uniwersytetu Zielonogórskiego – zrealizowały projekt solidarnościowy wspierający dzieci uchodźcze z ogarniętej wojną Ukrainy. Dzięki znajomości języka rosyjskiego i ukraińskiego łatwo nawiązywały relacje z dziećmi i ich rodzinami, wspierając ich w integracji ze społecznością lokalną.
W ramach działań powstała bajka pt. „Mysia imprezka”, napisana wspólnie z polsko-ukraińską grupą dzieci. Książka ukazała się w trzech wersjach językowych – polskiej, ukraińskiej i rosyjskiej – i trafiła do domów dziecka w Polsce (woj. podkarpackie, warmińsko-mazurskie, podlaskie) oraz w Ukrainie.
Realizacja projektu, wspieranego przez Uniwersytet Zielonogórski – dysponujący odpowiednim zapleczem merytorycznym i naukowym niezbędnym do weryfikacji poprawności językowej i jakości opracowanego materiału – stała na wysokim poziomie.
W recenzji czytamy m.in. że: Projekt miał silny kontekst włączania dzieci uchodźczych w życie społeczności rówieśników, dbałości o ich dobrostan psychiczny i fizyczny. Promował wartości proeuropejskie.
Studentki, realizując projekt, zdobyły wiele konkretnych i praktycznych umiejętności, przydatnych w ich dalszym życiu społecznym i zawodowym. Szczególnie cenne jest to, że udało się połączyć zdobywanie kompetencji zawodowych z działalnością pomocową.
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Więcej informacji o projekcie znajdziesz na:
Czas realizacji projektu: 3.10.2022 - 2.10.2023 (12 msc.)
Lider grupy: Stanisław Kozłowski
Mentorka grupy projektowej: dr Karolina Rożko
Organizacja wspierająca: Uniwersytet Zielonogórski, Biuro Karier
Finansowane przez Unię Europejską - 6 888,00 EUR
Umowa nr 2022-2-PL01-ESC30-SOL-000090801
Celem grupy projektowej z Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej było zarażenie uczniów szkół podstawowych – w tym pochodzących z mniej uprzywilejowanych środowisk – pasją do astronomii, wiedzy o kosmosie i inżynierii kosmicznej.
Zaplanowano dwa cykle warsztatów wyrównujących szanse edukacyjne, ułatwiających dostęp do nowoczesnej wiedzy o Wszechświecie oraz otwierających uczestników na nowe perspektywy, zachęcając ich do podążania drogą eksploracji kosmosu.
Każdy uczestnik otrzymał solidną podstawę teoretyczną, którą następnie utrwalił dzięki zajęciom praktycznym. Dzięki dostępowi do nowoczesnego sprzętu obserwacyjnego, młodzież mogła samodzielnie obserwować gwiazdy nocą oraz Słońce w ciągu dnia. Zajęcia zostały oparte na rzetelnych, sprawdzonych podstawach naukowych, co pozwoliło uczniom nauczyć się rozpoznawania prawdziwych, wartościowych informacji i odróżniania ich od tzw. fake newsów.
Grupa projektowa, przeciwdziałając stereotypom, że astronomem, inżynierem czy elektronikiem może być tylko chłopiec, przygotowała – pod opieką mentorki projektu – taki zakres zajęć, aby był on równie atrakcyjny zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców.
Absolwenci warsztatów nabyli solidne podstawy z zakresu astronomii, fizyki i inżynierii kosmicznej, usystematyzowali posiadaną wiedzę i uzyskali spójny obraz świata.
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Gdzie nas znaleźć?
Czas realizacji projektu: 3.10.2022 - 2.10.2023 (12 msc.)
Lider grupy: Kacper Wojciechowski
Mentor grupy projektowej: dr inż. Dariusz Eljasz
Organizacja wspierająca: Uniwersytet Zielonogórski, Biuro Karier
Finansowane przez Unię Europejską - 6 888,00 EUR
Umowa nr 2022-2-PL01-ESC30-SOL-000090785
Projekt dotyczył rozwijania kompetencji młodzieży w zakresie nowoczesnych technologii, obszaru często zaniedbywanego w szkołach z powodu braków kadrowych i sprzętowych. Grupa studentów z Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej Uniwersytetu Zielonogórskiego zorganizowała warsztaty dla uczniów szkół średnich, we współpracy z lokalnymi placówkami. Dzięki temu młodzież zyskała dostęp do zaawansowanych narzędzi i wiedzy, niedostępnych w ramach standardowego programu nauczania.
W trakcie zajęć uczestnicy realizowali własne mini-projekty obejmujące m.in. programowanie, elektronikę, grafikę 2D/3D, druk 3D, Internet Rzeczy (IoT) oraz bezpieczeństwo cyfrowe. Warsztaty prowadzone były w formule, która pozwalała uczniom samodzielnie eksperymentować, projektować i wdrażać własne pomysły. Metoda „uczenia się przez działanie” nie tylko motywowała, lecz także umożliwiała zdobycie praktycznych kompetencji w warunkach zbliżonych do rzeczywistych projektów. Inicjatywa wyrównywała szanse edukacyjne i inspirowała do dalszego rozwoju w obszarze technologii.
Gratulujemy pomysłodawczyniom i dziękujemy za ich zaangażowanie!
Gdzie nas znaleźć?
Od początku roku akademickiego 2022/2023 grupy studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego realizują projekty, które uzyskały uznanie Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. Tym samym otrzymały dotacje na przeprowadzenie działań na rzecz lokalnej społeczności. Dofinansowanie otrzymały projekty, które łącznie spełniły 2 warunki:
1.) w sumie uzyskały co najmniej 60 punktów,
2.) uzyskały co najmniej połowę maksymalnej liczby punktów w ramach każdej z kategorii oceny: „Adekwatność i wpływ projektu”, „Jakość koncepcji projektu”, „Jakość zarządzania projektem”.
Wyniki konkursu wniosków złożonych w Europejskim Korpusie Solidarności:
Nagrodzone grupy studenckie wywodzą się z:
- Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej,
- Koła Naukowego Rusycystów,
- Koła Logopedyczngo "Mowa bez wad",
- Rady Studentów z Niepełnosprawnościami,
- Koła Naukowgo BiomedUZ.